blogs

notitie over de blogs

In ‘blogs’, hier dus, blog ik van nu af aan ook echt. Iets wat ik meemaak, iets over een onderwerp, een notitie over update’s, over de webite.  Maar bijvoorbeeld niet zomaar alle accordeonvideo’s of straatmuziekvideo’s, die vind je elders op de site. Anders is het dubbel-op. Af en toe wel, als het gaat om het verhaal erbij. Ik ben aan ’t reorganiseren …. Komende weken vind het zijn vorm wel.

straatmuziek video’s uit 2015 en 2014

In 2015 en 2014 heb ik o.a. deze straatmuziekvideo’s gepubliceerd. Die straatmuziek kom ik dan toevallig ergens tegen en daar maak ik dan een filmpje van

1. Toeter nog maar één, een Pieten band in Hoog Catharijne Utrecht 29-11-2015

kort: pietenband in de versnelling

2. Nanny uit noodzaak
Gepubliceerd op 25 okt. 2015

muzikale familievoorstelling gespeeld door Boinktheater zaterdag 24 oktober 2015 in Hoog Catharijne Utrecht bij de stationspiano.

3. Queen’s Jelly tijdens de tour de france op Neude
Gepubliceerd op 5 jul. 2015
fragmentje uit het concert van Queen’s Jelly 5-7-2015 in Utrecht op Neude tijdens de tour de France

4. Lol met piano’s op stations in Arnhem, Nijmegen, Amsterdam. Breda en Groningen
Gepubliceerd op 9 dec. 2014

5. Delta Galgos, Léon in Spanje
Gepubliceerd op 31 jul. 2014
Delta Galgos is een popbandje, dat ik zag in Léon in Spanje 13 juli 2014. Gezellige muziek.

Verbroken beloftes : geen traditonele roman

verbroken beloftesHet boek ‘verbroken beloftes’ heeft wel inspirerend gewerkt.

Jenny Offill heeft het in verbroken beloftes over beloftes t.o.v van jezelf, je partner en je kind.  Allerlei inkijkjes passeren de revue, het is een soort ‘filosofische’ roman opgebouwd uit fragmenten. Spreuken, wetenswaardigheden, situaties, dialoogjes, mijmeringen, filosofietjes en nog veel meer andere stukjes worden zo in elkaar geweven.

Is er een centraal conflict in het boek? Je zou het er misschien best in kunnen leggen na analyse, maar ik doe dat niet. Het boek gaat over een man, een vrouw en een kind.(zij worden niet bij naam genoemd) Zij verwerken ieder op hun manier verbroken beloftes. Man gaat vreemd, vrouw ook, vrouw loopt bij psych, weet niet wat te doen, allerlei plannen lopen ook door elkaar. Krijgt pillen van de dokter.
Ik blijf geboeid en moet herhaaldelijk lachen (veel humor en zelfspot)

Het perspectief is in het begin de ik-verteller, de vrouwelijke hoofdpersoon. Ruim halverwege gaat die soepel over in een onpersoonlijke vertel-instantie, die het heeft over de echtgenoot, de echtgenote en het kind. Gevoelsmatig blijft voor mij best nog wel het ik-perspectief op de achtergrond aanwezig. Waarschijnlijk wordt hiermee een periode van ‘ontpersoonlijking’ aangegeven. Op de laatste twee bladzijden keert het ik- perspectief terug. Het stel heeft deze crisis overleeft en het kind gaat het huis uit. ‘We kijken hoe ze kleiner wordt. Jonge mensen weten niet hoe dingen heten’, is de laatste zin.

Er is geen duidelijk conflict, er is geen ‘Held(in)’ die vele moeilijkheden overwint om uiteindelijk dat te bereiken wat hij/zij wilde. Er is geen duidelijke verhaalindeling. Allemaal zaken, die je in schrijfcursussen en wedstrijden tot in den treure voorgeschoteld krijgt. Het is wat mij betreft een heerlijk agglomeraat van fragmenten die tijdens het lezen in een geheel vallen. Het is een soort autobiografische roman. De hoofdpersoon is docent ‘creative writing’ , dat is Jenny Offill zelf ook

Tot slot nog even wat voorbeelden van de fragmenten:

Die avond kan de echtgenote haar handen niet stilhouden. Ze gaat het donkere veld in om weg te komen. Maar het dochtertje ziet het en komt haar achterna. ‘Mammie!’ roept ze. “Mammie!’ Waar ga je naartoe?’

Dus ze neemt de pillen, die de dokter haar geeft. Haar handen houden op met fladderen. Ze voelt minder drang om op straat te gaan liggen. Maar haar brein is nog steeds ontwricht. Op de parkeerplaats van een winkel twee stadjes verderop huilt ze als een clown met haar gezicht tegen het stuur.

De echtgenote heeft nu een kamertje, met uitzicht op de tuin. Ze maakt een aantekening voor zichzelf over het boek dat ze aan het schrijven is. ‘Teveel passages waarin wordt gehuild.’

De echtgenote en de echtgenoot fluisterruziën op de onverbloemde toegestane manier. Ze noemt hem lafaard. Hij noemt haar kreng. Maar ze zijn er nog steeds niet zo goed in. Soms onderbreekt de een de ander halverwege en biedt de ander een koekje aan of iets te drinken.

Dit boek inspireert mij enorm bij mijn eigen schrijven!

waar hoor ik bij?

The Complexity of belonging, de complexiteit van ergens bij horen . Dit is de titel van een voorstelling in het kader van Springdance, die ik gisteren 21 mei zag, van Anouk van Dijk en Falk Richter met veel zwarte humor over onze ‘identiteit’ in dit tijdperk van sociale media.

Nationaliteit, seksualiteit, gender en geschiedenis worden er gefragmenteerd en vallen in stukjes uit elkaar en worden zo als puzzel ons weer gepresenteerd. aangeboden in een mooi procédé van  afwisselend tekst (theater) en dans en soms een mooie combinatie ervan. Daarnaast werd er met videoschermen gewerkt en werden tegen sommige schermen ook weer mensen opgenomen met een camera. Soms kwam er iemand boven, buiten zo’n scherm in beeld en die reageerde op iemand die vergroot aanwezig op het scherm reageerde. Er werd met attributen gewerkt.  Belangrijke attributen waren stoelelementen, die naast elkaar een bank werden, achter elkaar autobus, trein;  er kon een berg van gebouwd worden en je kon er zelf mee aankomen rollen of er overheen rollen etc. …

Negen mensen werden gevolgd en lieten van zich horen. Een lange monoloog van een vrouw,  over waar haar vriend aan moet voldoen, wordt wel hilarisch en op een gegeven moment gaat een jongen (dat geeft een contrasterende werking) ook met haar dansen, terwijl zij doorgaat met formuleren en dat terwijl ze dansend een soort erotische ledepop is.

Twee mannen die op elkaar verliefd raken voeren een dialoog, de een heeft problemen met hoe vertel ik het mijn ouders en op een gegeven moment zit er ook een vrouw op zijn rug, die er weer afglijdt, maar ook weer tegen hem opklimt als een slang, wat ze ook bij de andere man doet. Zijn ouders hebben graag iemand, die Sandra heet. Een dialoogje, waarin de ene man tegen de andere zegt:  ik wil graag een kind van jou en daar gaan we een europese draagmoeder voor zoeken, waarop de ander zegt:  dat is het mooiste wat een man ooit tegen mij gezegd heeft, dat is geen dialoogje  waar ik het nu echt warm van krijg 😉

Er is ook een man, die een relatie heeft met een therapeute. Hij heeft het gevoel niet goed in zijn lijf te zitten. Op een gegeven moment wordt hij woest op haar omdat zij geen antwoord geeft op zijn vragen als: heb je mij gemist? [ zij is te zien op een scherm, hij loopt ervoor op en neer] Hij mist haar lichaam wel! en is niet tevreden met een skype-ontbijtje. Hij wordt hoe langer hoe woester en zij blijft eigenlijk steeds weer de therapeute spelen.
Later is zij met een patiënte bezig en vind zij eigenlijk dat geen van haar patiënten ooit eens aan haar vraagt hoe zij het maakt. Zij wil met die patiënte naar haar huis en naar de film, maar die patiënte wil een professionele relatie blijven onderhouden, ze betaalt er tenslotte voor. Zo is iedereen ergens mee bezig. Vrolijk word ik er niet echt van en op een gegeven moment had ik het ook wel gehad. Al het fragmentarisch gedoe en menselijk tekort…;-)  De choreografieëen waren mooi en de teksten soms ook. Maar ik had op een gegeven moment toch ook wel eens behoefte aan mensen, die wel wat ‘geluk’ uit hun leven kunnen halen, die op de vraag, waar hoor ik bij een antwoord hadden gevonden, of er misschien wat minder mee bezig waren 😉

kunst en ontmoeten tijdens winkelen

kunstIn het kader van Springdance  stonden er kabines in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht, waar je je hoofd in kon steken, door een zwart doek, als betrof het een ouderwetse fotocamera. Terwijl je met je schouders er ontspannen tegenaan kon hangen, kreeg je tegenover je een jongens of meisjes gezicht te zien, dat je met de ogen bleef aankijken,  vijf minuten lang. Stil staan bij ontmoeting en wat er met je gebeurde was het idee.  Een installatie van Benjamin Vandewalle. Leuke ‘kunst’ zo midden in een druk shoppingcentrum.

Ik raakte echt wel in het nu, zo met een leuk geconcentreerd meisjesgezicht tegenover me. Ik sloeg een keer de ogen neer, moest wel eens glimlachen, dacht ook wel eens hoelang gaat dit nog duren en zo ging er wel meer door me heen. Op de een of andere manier krijg je ook een gezicht op je netvlies geïmpregneerd. Ik vind het een leuke ‘isolatie’ van een stukje menselijk contact in een hectisch shopping-centrum. Bovendien is er door de vorm een spelsituatie en een stukje veiligheid gecreëerd. Een leuke vorm van kunst. Ze had grijsblauwe ogen en een klein littekentje boven haar linker wenkbrauw. 😉

“Zo’n meisje of jongen die het contact met je aangaat zit anderhalf uur in de cabine dat wil zeggen dat hij/zij zo’n 15 ‘contacten’ achter elkaar aangaat, als er telkens mensen zijn”, zegt me een vrouw, die aanwezig is om vragen van omstanders te beantwoorden. “Ze hebben zelf getraind op concentratie en met meditatie”

Zo vind ik kunst leuk en zinvol. Zo confronteert het en zet het aan tot denken!

Ook vandaag nog te zien in HC en van 21 mei t/m 30 mei te zien op de stadhuisbrug van 15.00-19.30 (donderdags tot 21.00 uur) Geen toegangtickets nodig: gratis.

Lol met piano’s

Lol met piano’s  (+ video)

30 november kwam ik eigenlijk de eerste ‘openlucht piano’ live tegen op station Arnhem.Daar speelde toen Frans Wentholt. Hij had wat vrienden uitgenodigd en gaf een klein concertje. Van hem hoorde ik dat er in Nijmegen, Groningen, Breda en Amsterdam ook piano’s buiten stonden. 5 december besloot ik er een filmpje van te maken. Ik ben dat weekend in alle bovengenoemde stations geweest en het was erg gezellig bij die piano’s. Leuke sfeer, veel mensen laten wat van zichzelf zien, ontmoeten elkaar en maken muziek. Zelf heb ik ook nog enkele liedjes gezongen onder begeleiding van Herman van Aar, die in Nijmegen speelde. In Nijmegen en Groningen trekt ‘buitenspelen open luchtpiano’s’uit Nijmegen de kar. In Arnhem doet Artez Hogeschool het. In Breda en Amsterdam staan vleugels van BOL-piano’s. Inmiddels heb ik gehoord dat er vandaag 9-12-2014 ook een piano is geplaatst in de Tramtunnel van Den Haag, halte Spui richting Centraal Station. Wie weet komt Nederland nog eens vol te staan met piano’s. Ik hoop dat deze initiatieven lang door blijven gaan.

Hier de video:

Thijs Hanrath

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: